среда, 20 сентября 2017 г.

«Адаптація учнів 5 класу до навчання в школі»

Соціально-психологічні умови розвитку молодших підлітків
 Учні 5-х класів – це діти молодшого підліткового віку. В цей час відбувається інтенсивне формування особистості, розпочинається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні
 - Зростає контроль кори головного мозку над інстинктами та емоціями (відбувається гальмування) можливість управління своїми емоціями;
 - Зникають попередні дитячі інтереси, з’являються нові;
 - Виникає в деяких учнів прагнення до самостійності й властивих дорослим форм поведінки;
 - Діти цього віку потребують особливої уваги до себе.
 Труднощі в їх вихованні зникають, коли батьки (вчителі) враховують нові потреби і запити дитини.
 Молодший підліток – допитлива, активна, різка, діяльна, галаслива й емоційна дитина, яка прагне до всього нового й незвичного.
 Під впливом складнішого змісту навчання в 5-му класі відбуваються зміни в навчальній діяльності підлітків. Вони частіше висловлюють сумніви, ставлять запитання, висувають гіпотези, вступають в суперечки, вимагають додаткових доказів. Їх інтелектуальний (розумовий) розвиток значно випереджає їхній досвід.
 Абстрактне мислення (мислення термінами, поняттями) 5-класника перебуває у стадії свого становлення, тож учні відчувають труднощі в абстрагуванні понять. Найкраще засвоюється молодшими підлітками матеріал, що спирається на адекватно (вдало) підібрані наочні образи.
 Пізнавальні інтереси спрямовуються на пізнання явищ природи і громадянського життя. Вони розвиваються переважно в процесі вивчення навчальних дисциплін. Велике значення у розвитку чи зникненні інтересу до вивчення тієї чи іншої дисципліни мають успіхи, досягнення чи, навпаки, невдачі дитини у вивченні предмету. Успіхи, пов’язані з позитивними емоційним станом, підвищують інтерес і невдачі, (особливо часті) значною мірою знижують його. Інтереси 5-класника стають більш широкими, стійкими, проте, підвищена допитливість у цьому віці може призвести і до розсіяності інтересів.
 Як ідеал у молодших підлітків виступає образ якоїсь людини, (вчителя, батьків, товаришів, героїв книг і кінофільмів тощо). Завдання батьків і вчителів звертати увагу на те, щоб ідеали були дійсно ідеалами (позитивному, спонукати дітей не менш захоплюватися, а намагатись походити на ідеальну людину, зіставляти свою поведінку з її поведінкою).
Труднощі адаптації дитини до навчання у 5-му класі
 Кожна людина в певні періоди свого життя зазнає труднощів у зв’язку із освоєнням нового виду діяльності, переходом до нової ситуації, нових умов життя.
 По складності адаптації 5-класників можна прирівняти до первачків, які з дитсадка поринули в шкільне життя. Проблема переходу молодших школярів до середньої школи досить глибока. Вона полягає у переході дітей до іншої школи, де п’ятикласники - наймолодші школярі, яким доводиться засвоювати закони нової школи.
 Учні 5-их класів зустрілись з багатьма проблемами:
 - різні вчителі, до яких діти ще не пристосувались та й вчителі не вивчили ще дітей;
 - збільшилась кількість навчальних предметів і уроків
 - змінився склад класу
 - відбувається перехід з кабінету в кабінет
 - чергування
 Основними ознаками шкільної дезадаптації є: труднощі в навчанні, агресивна поведінка стосовно педагогів і однокласників, надмірна активність і рухливість, підвищена збудливість і тривожність, нездатність до концентрації уваги й зосередженості.
 Проблему адаптації 5-класників до нових умов навчання доцільно розв’язувати спільними зусиллями сім’ї та школи. В школі - це робота психологічної служби, яка здійснює розв’язання цієї проблеми шляхом застосування різних форм діяльності з учнями та педагогічними працівниками.
Роль сім’ї в адаптації школярів
 Родина – це те місце, де дитина повинна відчувати себе затишно і впевнено. Головний мотив у стосунках в родині – це любов батьків до своїх нащадків. В цей складний для дитини період, батьки повинні бути поруч, в будь-який час готові прийти на допомогу (підтримати, розрадити, заспокоїти). Вони повинні бути терплячими й уважними
 Але батьки по різному розуміють і визначають любов до дитини.
 Ось як нерідко виглядає спілкування люблячих батьків з дитиною :
 “Знову ти плутаєшся у мене під ногами!”, “Займись чим-небудь”, - обурюється мама готуючи обід.
 “Не чіпляйся до мене, не бачиш, що я зайнятий” – бурчить батько збираючись на недільну рибалку.
 “Господи, от звалився на мою голову! – вигукує бабуся якій на вечір “підкинули” онука, зруйнувавши її власні плани. – З таким неслухом як ти одна морока!”
 “Такий шибеник росте! – скаржиться дідусь сусідові в присутності онука. – Батьків зовсім замучив, та й нас з бабусею з світу зживає!” [ 4 ]
 Згадайте, як часто ви самі чи ваші знайомі у свої сімейних стосунках вживали подібні заборонені висловлювання:
 - Я тисячу разів говорив тобі що…
 - Скільки разів треба повторювати…
 - Про що ти тільки думаєш…
 - Невже тобі важко запам’ятати це…
 - Невже тобі незрозуміло, що…
 - Ти такий самий (така сама), як і …
 А тепер порівняйте наскільки рідше звучать атак звані бажані висловлювання:
 - Ти в мене найрозумніший.
 - Ти в мене найкраща.
 - Ти мене завжди правильно розумієш.
 - Я нікому так не вірю, як тобі. [ 4 ]
 Як же може оцінити ставлення до себе дитина, у якої аналітичні здібності тільки розвиваються і яка звикла вірити тому, що бачить і чує? Дитина потребує, щоб батьки (і в першу чергу мати) приділяли їй багато уваги. Вона не може знайти пояснень їхній нервовості і небажанню спілкуватися.

Комментариев нет:

Отправить комментарий